Online marketeers die zich volop bezighouden met SEA (Search Engine Advertising), hebben volop te maken met het fenomeen quality score, soms ook wel kwaliteitsscore genoemd. Binnen de SEA-wereld is de quality score namelijk een zeer belangrijk aspect. De quality score bepaalt immers mede (samen met de hoogte van je biedingen) de uiteindelijke ranking die je met je advertentie behaalt. Deze score wordt weergegeven in een cijfer, tussen de 1 en de 10.
Hieronder gaan we eerst dieper in op de factoren die de quality score van je advertentie bepalen. Daarna geven we een aantal tips die je kunt toepassen om deze score te verbeteren.
Hoe wordt de quality score bepaald?
De algoritmen en ‘spelregels’ van Google mogen soms weliswaar een tikkeltje lastig te doorgronden zijn; duidelijk is wel dat de quality score van vier factoren af hangt, te weten:
- Je advertentie. Deze advertentie dient kwalitatief hoogstaand en daarnaast vooral (taal)technisch foutloos te zijn, én antwoord te geven op ‘problemen’ of vraagstukken waar consumenten mee kampen. Dit laatste is te achterhalen aan het zoekwoord waaraan een advertentie is gekoppeld.
- Het zoekwoord zelf. Hierbij wordt met name gekeken naar in hoeverre de getoonde advertentie raakvlakken heeft met het zoekwoord waarop je adverteert.
- Je landingspagina. Deze dient relevant te zijn, en dus in het verlengde te liggen van het zoekwoord en de advertentie. Op de landingspagina hoort de consument definitief te vinden waarnaar hij of zij op zoek was.
- De CTR, oftewel de Click Through Rate, een term die je kunt vertalen in doorklikfrequentie. Met de CTR wordt het aantal consumenten bedoeld dat je advertentie in beeld ziet verschijnen en vervolgens ook daadwerkelijk op je advertentie klikt – uitgedrukt in een percentage. Hoe beter de CTR is, des te hoger is je quality score. Natuurlijk hangt de CTR samen met het zoekwoord en de advertentie.
Op deze manieren kun je je quality score optimaliseren
Wanneer je advertentie een lage quality score heeft, zijn er verschillende manieren waarop je deze kunt proberen te verhogen, waaronder:
- Zorg ervoor dat elk zoekwoord is gekoppeld aan een eigen, unieke advertentie en eventueel zelfs ook aan een eigen landingspagina. Zelfs bij zoekwoorden die nochtans erg op elkaar lijken kan dat net het verschil maken.
- Kijk nog eens kritisch naar je advertentietekst. Zit daar het belangrijkste zoekwoord in, en wordt daarin tegemoet gekomen aan de vraag van een consument die dat zoekwoord invoert? Ook kan het nut hebben om in deze korte advertentietekst op bondige wijze een call-to-action en enige prijsinformatie vrij te geven.
- Wie een lage quality score heeft, doet er ook goed aan de landingspagina nog eens onder de loep te nemen. Controleer bijvoorbeeld of het centraal staande zoekwoord hier wel terugkomt, en of aanverwante zoekwoorden ook worden vermeld. Daarnaast moet de content op de landingspagina uiteraard foutloos, relevant en uitnodigend zijn, waarbij product- en prijsinformatie en een call-to-action onmisbaar zijn.
- Je kunt tenslotte je algehele CTR verhogen door advertenties of advertentiegroepen die wat dit betreft matig presteren er (tijdelijk) uit te halen. Je gemiddelde CTR schiet dan omhoog, en je totale quality score wellicht ook.
Denk je eraan om SEA in te zetten? Lees snel onze 10 tips voor SEA.