SEA (Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine adverteren) is een onderdeel van online marketing. Hierbij draait het om tegen betaling afdwingen van een zo hoog mogelijke positie in de zoekresultaten in online zoekmachines. Zo bezien is SEA dus een vorm van adverteren tegen betaling.
Wil je het maximale halen uit je SEA-inspanningen en het budget dat je daarvoor in gedachten hebt? Lees dan zeker even verder, want hieronder zetten we 10 tips uiteen die je daarbij helpen.
1. Doe grondig zoekwoordenonderzoek
Met SEA adverteer je heel gericht op specifieke zoekwoorden. Het is daarom van essentieel belang dat je eerst een uitgebreid en nauwkeurig zoekwoordenonderzoek doet. Op basis daarvan kom je precies te weten welke zoekwoorden mensen uit jouw doelgroep(en) vaak invoeren.
2. Gebruik extensies
Wanneer je via SEA een advertentie samenstelt, worden er allerlei voorstellen gedaan om deze advertentie uit te breiden. Raadzaam is maximaal van deze extensies gebruik te maken. Je advertentie neemt dan namelijk zo veel mogelijk ruimte in beslag op het beeldscherm van je potentiële klanten.
3. Laat merken waarin je uitblinkt
Een SEA-advertentie bestaat net als een ‘normaal’ zoekresultaat uit onder andere een titel en een klein stukje tekst. In deze korte tekst is het zaak mensen te overtuigen je website ook daadwerkelijk te bezoeken. Dit doe je onder meer door kort maar duidelijk aan te geven waarin je bedrijf uitblinkt. Oftewel, je geeft aan wat je unique selling points (USP’s) zijn.
4. Gebruik een call-to-action
Internetgebruikers willen zo snel mogelijk vinden wat ze zoeken. Daarom is het slim om in je advertentie al een call-to-action (CTA) op te nemen. Geef bijvoorbeeld aan wat je verkoopt. Je kunt mensen ook uitnodigen te bellen, te mailen, een gratis offerte aan te vragen of een bestand te downloaden.
5. Prijzen, aanbiedingen, acties
Consumenten krijgen zoals gezegd graag zo snel mogelijk duidelijkheid. Daarom is het verstandig ook informatie over prijzen op te nemen in je SEA-advertentie. Dat geldt natuurlijk al helemaal als je prijzen aantoonbaar lager liggen dan bij de concurrentie, of wanneer je een mooie aanbieding hebt.
6. Voorkom fouten
Je vermelding in de zoekresultaten is voor veel consumenten de eerste keer dat ze met jouw bedrijf in aanraking komen. Voorkom dus dat er fouten in je teksten zitten, want die vormen geen best visitekaartje. Bovendien is Google zelf ook niet dol op advertenties met bijvoorbeeld spelfouten, onnodige hoofdletters en dubbele spaties.
7. Prepareer een sterke landingspagina
Om het maximale rendement te halen uit je advertentie, is het van wezenlijk belang dat je een sterke landingspagina prepareert. De landingspagina is de pagina waar de consument terechtkomt na op je advertentie te hebben geklikt. Zorg dat men op deze pagina vindt waar men naar zoekt. Dit kun je herleiden aan het zoekwoord dat gelinkt was aan je advertentie. Voeg op je landingspagina ook weer je USP’s en minstens één CTA toe.
8. Maak het mobielvriendelijk
Talrijke consumenten voeren zoekopdrachten uit via hun smartphone. Hierop kun je inspelen door bijvoorbeeld een oproep-extensie en een locatie-extensie aan je advertentie toe te voegen. Een potentiële klant kan je daarmee met één druk op de knop bellen en meteen zien waar je bedrijf gevestigd is.
9. Meet, test en verbeter
Met SEA-marketing zijn veel zaken uitstekend meetbaar. We bevelen dan ook aan daar gebruik van te maken, en dus te meten en te testen welke advertenties bij welke zoekwoorden leiden tot tastbaar resultaat. Vervolgens kun je waar nodig bijsturen.
10. Houd kwaliteitsnormen bij
De online marketingwereld is volop in beweging en in ontwikkeling. Dat geldt ook voor internetreus Google. Zij stellen met enige regelmaat hun kwaliteitseisen en hun algoritmen bij. Volg deze ontwikkelingen op de voet, zodat je indien nodig je advertenties meteen kunt aanpassen aan de nieuwe realiteit.
Denk je eraan om SEA in te zetten? In onze artikelen vertellen we je waarom SEA inzetten een goede keus is.