Wanneer je als ondernemer zijnde over een eigen website beschikt, is je er veel aan gelegen om deze site zo hoog mogelijk in de zoekresultatenlijsten van Google en andere online zoekmachines te laten verschijnen. Bedenk je namelijk dat ongeveer negentig procent van de mensen die een zoekopdracht invoert, niet verder kijkt dan de eerste pagina met zoekresultaten. Verreweg de meesten klikken zelfs louter op de bovenste drie websites.
Bij de bovenste drie komen. Dat geldt voor veel bedrijven als ultieme doelstelling. Je kunt je via SEO-activiteiten proberen op te werken, maar als je echt zeker wilt zijn van zo’n hoge positie, dan is het logischer om (ook) aan SEA te doen. SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine adverteren. Hieronder lees je vijf goede redenen om je met je onderneming met SEA bezig te houden.
Meer bezoekers op je website
Met SEA betaal je voor een advertentie die bij specifieke (en voor jou relevante) zoekwoorden op een van de allerhoogste posities in de zoekresultatenlijst wordt getoond. Aangezien consumenten het liefst zo snel mogelijk willen vinden wat ze zoeken, ligt het voor de hand dat je hierdoor (veel) meer bezoekers naar je website kunt trekken.
Waarschijnlijk meer conversie
Door je SEA-activiteiten trek je niet alleen meer bezoekers naar je site, je trekt ook nog eens de juiste bezoekers. Dat kunnen we zo stellen, omdat je betaalde advertentie zoals gezegd alleen wordt getoond als iemand een bepaalde, specifieke zoekterm invoert.
Mede daardoor bestaat er een grote kans dat je dankzij SEA uiteindelijk een hogere conversie realiseert. Conversie kan bestaan uit bijvoorbeeld een aanschaf, een contactverzoek, een nieuwsbriefinschrijving of een offerteaanvraag door een consument. Wel moet je website zelf natuurlijk op de juiste wijze zijn ‘ingericht’ om deze hogere conversie inderdaad te bewerkstelligen. Denk daarbij aan de juiste content, sterke productinformatie en duidelijke call-to-actions (CTA’s).
Snel resultaat
Het interessante van SEA is verder met name dat je hiermee zeer snel resultaat kunt boeken. Het is namelijk zo, dat vanaf het moment dat je daadwerkelijk geld steekt in zo’n advertentie (bij Google gaat dat via Google Ads), je onmiddellijk je hoge positie in de zoekresultaten kunt krijgen. Dit in tegenstelling tot SEO, dat weliswaar gratis is, maar veel meer dan SEA gericht is op de wat langere termijn.
Meten is weten
Een groot voordeel van SEA is dat je via duidelijke statistieken tot in detail kunt inzien in hoeverre je acties tot concrete resultaten hebben geleid. Mensen die deze statistieken nauwgezet volgen, kunnen daar veel baat bij hebben. Je kunt dan namelijk bijvoorbeeld stoppen met eventuele zoekwoorden en/of advertenties die geen resultaat opleveren. Tussentijds aanpassingen doen kan natuurlijk ook.
Een grotere naamsbekendheid
Het feit dat je met SEA in beperkte tijd veel meer websitebezoekers kunt genereren is tenslotte gunstig voor je naamsbekendheid. In een relatief korte periode maken immers betrekkelijk veel mensen kennis met je bedrijf. Zelfs als deze mensen niet meteen iets kopen, zullen ze toch een indruk van je organisatie hebben gekregen. Later zou dat kunnen leiden tot aanwas van nieuwe klandizie.