Google Shopping is een dienst van internetgigant Google. Als je als consument via Google op zoek gaat naar een product, dan krijg je via Google Shopping op de pagina met zoekresultaten vaak al een aantal webshops te zien die dit product aanbieden. Deze webshops worden prominent op de pagina getoond, meestal bovenaan, en soms aan de rechterkant. Doorgaans zie je daarbij de naam van het product, een kleine afbeelding en de bijbehorende prijs. Een consument kan hierdoor razendsnel de prijzen vergelijken van enkele webshops die het gewenste product aanbieden. Wanneer je op een van de webshops klikt, opent je browser meteen de productpagina in de betreffende webshop.
In het restant van dit artikel gaan we dieper in op de werking van Google Shopping, en de plaats ervan binnen SEA. We bespreken ook de potentiële voordelen van Google Shopping voor jouw onderneming, en enkele factoren waarvan je succes hiermee afhangt.
Onderdeel van SEA
Het spreekt voor zich dat je als webshop niet gratis tussen de hierboven beschreven zoekresultaten komt te staan, bovenaan op de pagina met zoekresultaten. Als aanbieder van het betreffende product dien je daarvoor te betalen. In die zin is Google Shopping dus een onderdeel van SEA, oftewel Search Engine Advertising (zoekmachine adverteren). Dit wordt veel gebruikt in de online marketing. Wie als bedrijf wil ‘meedoen’ met Google Shopping, dient zich daarvoor te melden bij de platformen Google Ads en Google Merchant Center.
Achteraf betalen per klik
Net als bij reguliere advertenties die je onder SEA kunt scharen, betaal je bij Google Shopping voor elke afzonderlijke keer dat een consument op je product klikt. Voor het louter tonen van je product in de Google-zoekresultaten betaal je dus in principe niet. Goed om te weten is verder dat je pas achteraf betaalt. Je kunt bovendien een maximaal budget instellen voor je product. Wanneer je dat budget dan eenmaal hebt besteed, wordt je product advertentie niet meer getoond tot je je budget eventueel weer aanvult.
De mogelijke voordelen van Google Shopping op een rijtje
Als je je op Google Shopping gaat richten, dan is het grote voordeel dat je daarmee kunt realiseren dat je met je product op een uiterst prominente plek wordt weergegeven in de Google-zoekresultaten. De kans dat consumenten daarvandaan in je webshop terechtkomen is dan zeer reëel. Dat zijn ook nog eens mensen waarvan de kans groot is dat ze uiteindelijk tot aanschaf overgaan, want ze hebben in Google speciaal naar dit product gezocht.
Succesfactoren
Wanneer je een product advertentie via Google Shopping hanteert, is uiteraard de kans aanwezig dat deze tussen advertenties van andere aanbieders wordt getoond. Met een beetje pech heb je met Google Shopping dus alsnog heel wat concurrentie. Daarom geven we je hieronder een aantal tips waarmee je de kans op succes zo groot mogelijk maakt:
- Maak de presentatie van je product in de product feed zo sterk mogelijk. Zorg dus voor een herkenbare productnaam, één of enkele treffende foto’s en bied het aan voor een concurrerende prijs.
- Google Shopping werkt, net als andere manieren van adverteren binnen SEA, op basis van geautomatiseerde biedingen. Houd in de gaten of de hoogte van je biedingen wel stroken met de uiteindelijke resultaten en opbrengsten.
- Houd de statistieken rond je Google Shopping activiteiten nauwlettend in de gaten en stuur bij waar nodig.