Google Ads is een programma dat voorheen nog de naam Google Adwords droeg. Het gaat hier om het advertentieprogramma van Google, oftewel het programma dat veelvuldig wordt gebruikt om activiteiten op het gebied van SEA (Search Engine Advertising) te ontplooien.
Voordat je daadwerkelijk van Google Ads gebruik kunt maken, is het eerst zaak om een account aan te maken. Daarvoor heb je in de eerste plaats een e-mailadres en een eigen (bedrijfs)website nodig. Hoe een Google Ads account opzetten vervolgens in z’n werk gaat? Dat lees je in dit artikel, waarin we een duidelijk onderscheid maken tussen de slimme modus en de expertmodus.
Slimme modus
Ten eerste dien je over de slimme modus te weten dat als je deze modus gebruikt, dat er dan van je verwacht wordt dat je onmiddellijk je eerste campagne aanmaakt. Nadat je met je eigen Google-account hebt ingelogd in Google Ads, kun je daar meteen aan beginnen. Je voert dan zaken in als je bedrijfsnaam, je website, de zoekwoorden (en bijbehorende thema’s) waarop je wilt adverteren, wat je maximale budget is en hoe de advertentie er uit moet komen te zien. Daarna vul je alle gegevens in met betrekking tot facturering, en is zowel je account als je eerste campagne aangemaakt.
Doorgaans dien je hierna nog ongeveer een dag te wachten voor Google je advertentie heeft goedgekeurd. Na goedkeuring wordt je advertentie daadwerkelijk getoond op de beeldschermen van je potentiële klanten.
Expertmodus
Als je wel een Google Ads account wilt opzetten, maar niet gelijk een campagne wenst op te starten, dan kun je beter kiezen voor de expertmodus. Een potentieel nadeel aan de expertmodus is wel dat deze minder toegankelijk en laagdrempelig is dan de slimme modus. Voor een online marketeer met enige ervaring hoeft dat evenwel geen problemen op te leveren.
Het aanmaken van een Google Ads account in de expertmodus begint eveneens met inloggen met een Google-account. Nadat je op de pagina ‘Nieuwe campagne’ bent beland, klik je onderaan op ‘Overschakelen naar expertmodus’. Er wordt je dan de keuze voorgelegd of je alleen een account wilt aanmaken, of dat je ook meteen een campagne wilt beginnen.
Wil je alleen een account opzetten? Dan kies je die optie, en vul je vervolgens alle gegevens in met betrekking tot je bedrijf, de (mogelijk toekomstige) facturering, je tijdzone en de van toepassing zijnde valuta. Wanneer je ook gelijk een campagne wenst aan te maken, dan kun je in de expertmodus extra specifiek je wensen doorgeven. Denk hierbij aan verschillende typen campagnes waaruit je kunt kiezen. Ook kun je gebruik maken van diverse functies en instellingen, waarmee het je mede mogelijk wordt gemaakt om zeer specifiek te targeten. Uiteraard vul je ook gegevens in omtrent zoekwoorden en vervolledig je de advertentie zoals ook bij de slimme modus gebeurt.